Thursday, December 27, 2012

A Legend Who Inspire

He was a special person whose confidence and passion can be felt and seen through his work, action and words.  He had such an aura that made you want to hear and digest every words that came from him.  I learned a lot from his work and always waited for his uploaded new photo assignment everyday.  His photo was not just a photo but each told a story of its own, either by his own words or by the photo itself.  Ask him anything and he will answer each of your question in full sentence, full of emotion and elaborative, with a very good English language.  Apart from his vast knowledge and experience in photography you will know that he also good in other area such as ICT and Multimedia ( and he once used to be a System Analyst Programmer...! No wonder I understand his technical and logical thought easily...)

He was the one who really opened my eyes on how to really 'see' in photography. "Look for Moment, Know Your Subject, Tell a Story, Visualise in Advanced".  A few female photographer friends and I had joined one of his photography workshop at Bukit Kokol, Kota Kinabalu, and that was the first time and the last time I personally met him.  Other than that was through questions or comments in FB inbox or photo comments.  I do have a few assignments/task from him that I havent done yet.  And such a regret and great loss as I was unable to join the Sandakan Photographers (SU4) photography outing with him at Sandakan especially at Tasik Cinta.  InsyaAllah, I will do the assignment he asked me to do regarding the Tasik Cinta with Infrared Long Exposure.

During the workshop he told us how he created the G13 group (upon my question of course...) and we can see clearly how proud he was of the G13 photographers he had taught, trained and developed where all of them are already well known now and success in their own genre of photography.  His face light up and giggled when mentioning Ramdan dan Lano.  He also shared his initial involvement in photography by becoming a photographer assistant whose job was cleaning camera tools for his sifu before becoming one of the great photographers/photojournalist in Sabah.  I was awed on how passionate he express himself.  How could someone be so emotional, so passionate in things they loved so dearly and then not only keeping it for themselves but also inspire others?

May you rest in peace and may Allah blessed your soul and forgive all your sins.  All your teachings, guidance to your students including me InsyaAllah will be a continues merit to you.  We will surely miss you forever, our sifu who always inspire.  We know you will always be there, the place where you love most, among the mountains and valleys of Sabah. (Thank you Lano Lan for the quote)


Al-Fatihah

A Tribute to Rabani HM Ayub

Apabila telah mati anak Adam itu, maka terhentilah amalnya melainkan tiga macam :

1. SEDEKAH yang berjalan terus (Sedekah Amal Jariah).
2. ILMU yang berguna dan diamalkan.
3. ANAK yang soleh yang mendoakan kebaikan baginya.
[Hadis Riwayat Muslim]


Wednesday, December 5, 2012

Pre University of 2012


My four students of Computing 958 Session 2011/2012

Nikon D90 With Nikkor 18-105mm
Location : Penampang, Sabah, Malaysia

Tuesday, November 6, 2012

Glamorous Night

The Staff Excellence Award Ceremony with Glamorous Night theme choosen for the event at local hotel in Kota Kinabalu, Ming Garden.  Love the simple, elegant awesome interior design of the hotel but with so much things to do, I was unable to wander around freely.


The crowned King and Queen of the Glamorous Night, King Fadley and Queen Rosmawani.


My favourite emcee of the Glamorous Night not only by their handling style of event but also by their appearance and aura......
(puji gitu..hehehe)

 Awesome setting of empty background, sofa and carpet matching the color concept of grey and golden.  Its really a catch to my photography instinct.  I know I will be back. Creativity started to flow....period. :)

 I always love textured photos however I know the mood in this photo not quite matched the smile of the model.  Still I love this so much...:)

We were the last people left the room


Some of the teachers with the King and Queen of the night.

 with Chew and Sue

Sweet Kak Nurlia, the coordinator of this whole event.

 ---------
Nikon D90 with Nikkor 18-105mm
Location : Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia

Sunday, November 4, 2012

Graduation Vs End of Study

tukang usai dan budak bakal ambil exam STPM 2012

sia mau 'A' dalam ICT STPM, kalau nda nanti sigu surie suruh belanja KFC


 si comel Aswira

meragam buang stress durang ni tau..

Three Stooges ka ini...kasi 'A' tu ICT STPM...

anduu bha..comel-comel gia..

 "apa khabar Dashina hari ni?" & Charlene the programmer..


No Komen...tatap yg tengah-tengah tu paling cumil...heeeee


Nikon D90 with Nikkor 18-105mm and SB600
( and lighting kampung-kampung....hehehe )

Location : Penampang, Sabah, Malaysia

Tuesday, October 23, 2012

Susahnya Untuk Berserah

Kadangkala kita rasa kita tahu tapi sebenarnya tidak tahu.
Kadangkala kita rasa kita tahu tapi sebenarnya kita memang tahu cuma tidak sedar...
Kita tahu apa itu berserah tapi kita tidak sedar setiap amalan yang dilakukan langsung tidak berserah...
Jadi apakah yang dimaksudkan dengan berserah?

Wallahualam...aku pun sebenarnya tidak tahu sehinggalah ditimpakan pelbagai fitnah dunia dan itupun masih tidak tahu sehinggalah diberitahu oleh seseorang bahawa masalah ku sebenarnya ialah sukar untuk berserah....fuhhhh...terasa macam kena tamparan pedih.

Tapi adakah sudah sedar? hmmm....macam kejap sedar kejap lupa...insomnia selalu..

hinggap sebentar mengambil bekalan sebelum meneruskan perjalanan


Tidak semua perkara boleh dibicarakan di tempat umum begini. Namun sekadar suatu perkongsian moga ada yang terdetik di hati...oh begitu pula...

Ingin ku kongsikan pengalaman apabila kereta dicuri dari rumah setahun yang lepas kerana impak dan trauma yang begitu mendalam dan berbekas pada diri.  Bayangkan apabila itulah satu-satunya kereta untuk kegunaan keperluan asas seharian tiba-tiba lesap di suatu pagi betul-betul sebelum bertolak memulakan rutin harian.  Terduduk dan tergamam bagaimana benda yang begitu besar, berat dan bising bunyinya boleh hilang sekelip mata tanpa sesiapa pun menyedarinya.  Baru semalam digunakan, pagi sudah hilang.  Bagaimana perkara yang dianggap biasa atau "take for granted" yang apabila hilang umpama hilang kedua-dua belah kaki?

Peliknya apa yang terlintas difikiran selepas beberapa saat terkejut? Itu baru kereta hilang... Bagaimana kalau nyawa yang tiba-tiba hilang, tanpa sebarang tanda dan amaran? Sudah bersediakah untuk menetap di "rumah" kedua sebelum berbaris di padang mahsyar nanti? Bagaimana dengan mereka yang akan ditinggalkan?  Banyaknya kerja-kerja yang belum siap, kerja duniawi, kerja ukhrawi? yakkssss...

Dan bagaimana pula kalau nyawa orang yang dekat dengan kita yang disayangi pula hilang? Sudah puaskah kita menggunakan masa kita yang ada dengan mereka.  Adakah kita betul-betul menghargai kewujudan mereka disisi kita? Kita tahu mereka ada tapi tidak sedar mereka ada sehinggalah kita kehilangan mereka...? aduhaiiii...

Sebab itu juga yang peliknya aku tidak pernah benar-benar marah pada si pencuri-pencuri itu kerana apa yang jelas dihadapan mata hati ketika itu ialah AMARAN dari Allah.  Sampai bila mahu leka? Sampai bila mahu sedar? Tunggu malaikat Izrail sudah ada disisi?  Sudah lupakah destinasi sebenar?

Jadi dimana konsep berserah tu? Sabar, sabar...teruskan membaca...

Nah itu baru tersedar pada persoalan utama.  Beberapa siri tindakan yang terhasil menunjukkan keimanan yang lemah, tahu tapi tidak sedar dan terbukti pada kepincangan tindakan.  Bila terdesak biasanya manusia akan berbuat apa sahaja untuk mengatasi masalah tersebut dan akulah manusia itu.  Meminta tolong ustaz dari Semenanjung untuk tolong 'tengok'kan siapa, dimana pencuri-pencuri dan kereta itu berada dan meminta tolong 'mendoakan' agar pencuri tu akan mengembalikan kereta tersebut.  Hasilnya, kereta masih hilang.  Kemudian meminta tolong lagi dengan berjumpa 'orang pandai' di daerah X yang rupa-rupanya seperti menggunakan khidmat 'sesuatu' untuk 'melihat' dan 'memanaskan' pencuri tersebut.  Hasilnya masih juga hilang agaknya mungkin disebabkan aku sendiri tidak begitu mempercayai dan tidak begitu selesa serta terasa kaedah tersebut salah, cuma berpegang atas alasan mahu 'berusaha' apa saja.  Ternanti-nanti hasil yang segera yang ternyata masih mengecewakan.  Aku pun berusaha sendiri.  Cuba mengamalkan bacaan surah Yassin dengan ulangan tertentu sebagai kaifiat mengembalikan barang yang hilang. Akhirnya sesuatu mula membisik dalam naluri.

"Siapa yang memberi izin pada tiap terjadinya sesuatu? Siapa yang punya KUASA yang lebih besar yang mampu menguasai sekecil zarah hinggalah pada sebesar alam maya?  Siapa yang memegang hati manusia itu? Mengapa bersandar dan meminta tolong pada ustaz, orang pandai, diri sendiri malah pada surah Yassin itu sendiri?  Bukankah itu syirik?"

Diri tersentak, mula redha pada kehilangan, mula menerima kesilapan yang dilakukan.  Mula berdoa bersungguh-sungguh dan isi doa itu bukan lagi meminta agar kereta itu dikembalikan namun memohon keampunan-Nya, memohon belah ihsan dan kasih-sayang-Nya.  Kembalikanlah hamba ini ke jalan yang benar. Allahu Akbar...

Alhamdulillah dengan izin dan rahmat-Nya, akhirnya kereta ku dijumpai genap seminggu selepas kehilangannya. Kereta itu tidak dijual seperti kebiasaannya berlaku pada kereta yang pernah dicuri (iyelah.. mana ada duit mau beli kereta baru...).  Setiap kali melihatnya aku teringat trauma yang dialami dan kesilapan yang dilakukan.  Semoga menjadi peringatan buat diri yang sekejap ingat sekejap lupa.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jadi sudah nampakkah dimana konsep berserah yang kita tahu tapi tidak dilaksanakan itu?

- Berhabis-habisan mencari rezeki sungguhpun rezeki kita sudah pun ditetapkan jumlahnya. Namun kita masih juga susah hati kalau duit sedikit kan.  Kita juga susah hati kalau anak ramai takut tidak dapat beri makan, tidak dapat beri kesenangan pada mereka. Di mana kedudukan Allah dihati pada masa tu?

- Beli bermacam harta duniawi termasuk insurans-insurans dan simpanan dengan bunga setinggi mungkin.  Menimbunkan harta takut tidak cukup nanti di kemudian hari.  Kita sudah pastikah itu dapat menyelamatkan kita nanti.  Disedapkan lah hati dengan alasan sekurang-kurangnya bersedia. Di mana kedudukan Allah dihati pada masa tu?

- Mengejar kerjaya dan pangkat duniawi serta melaksanakannnya separuh mati konon atas alasan memartabatkan dan kata Allah dah beri.  Namun kita lupa tanggungjawab kita sebenar kerana mendahului urusan kerja daripada urusan ukhrawi... adoiiii..aku la tuuu..

- Mengatakan Allah adalah Tuhanku namun meminta-minta pada makhluknya.  Mendahului makhluk daripada Allah.  Alasannya berusahalah konon.  Sepatutnya apa-apa sahaja yang dilakukan dahulukanlah dengan doa (meminta) pada-Nya baru dilaksanakan amalan-amalan yang dilabelkan sebagai USAHA.  Kita lupa ayat yang selalu diulang " Hanya Engkaulah yang kami sembah, dan hanya kepada Engkaulah kami meminta pertolongan" - AlFatihah:5

- Mengatakan akhirat itulah tujuan tapi segala amalan menunjukkan kita masih mementingkan dunia.  Keluh kesah, susah hati, sakit hati, geram bila dunia hilang dari genggaman...aku lah tuu...huhuhu... cakap tak serupa bikin...

- Akhirnya kita akan dibangkitkan sendirian juga tanpa sesiapa yang dikenali disisi tanpa apa-apa pun.  Kita akan sendiri juga nanti, jadi janganlah dirisaukan apa yang tidak ada pada diri.  Semua akan musnah.

Semua ini adalah peringatan untuk diriku. Mata yang semakin kabur, ingatan yang semakin lupa.  Kalau terasa baguslah, bermakna hati kita masih lembut dan ada sinar Nya....Alhamdulillah.  Segala yang baik malah yang buruk juga adalah dari-Nya, dengan izin-Nya.  Terimalah...Redhalah...Apa yang ada disisi pada saat ini itulah rezeki kita, itulah ketentuan untuk kita.  Lupakan apa yang hilang, jangan diidamkan apa yang ada pada masa hadapan.

Ya Allah, jauhkan lah dunia dari hatiku..

Hasbunallahu Wanikmal Wakil.  
Cukuplah Allah bagiku...

Sony CyberShot
Location : Penampang, Sabah, Malaysia

Saturday, October 20, 2012

Sad Soul

So the unwanting soul
sees what’s hidden,
and the ever-wanting soul
sees only what it wants....


 Single teardrop on the flower
Single feeling of dampness and sore
What can I do...What can I say...Just Go With It..
Is it guilty to feel sad..?

Do not look back,
No one knows how the world ever began.
Do not fear the future, Nothing lasts forever.
If you dwell on the past or future,
You will miss the moment.

 But...
Sometimes, you’ll never know the true value of a moment until it becomes a memory.
----------------------------
Photo taken with Sony Compact Camera

Tuesday, October 16, 2012

Arang vs Berlian


Berlian yang cantik terhasil akibat tekanan demi tekanan dan suhu yang tinggi
disebabkan tekanan itu ianya menjadi sangat berharga
diletak di tempat yang mulia...

Arang Batu tercipta dengan unsur yang sama seperti berlian iaitu Karbon
namun bezanya Arang kurang tekanan
yang akhirnya dijadikan sebagai bahan api....



“Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: 
“Kami beriman”, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?”
[ Al-Ankabut:2 ]

Ujian demi Ujian ditimpakan kepada hamba-Nya kerana Dia ingin mendengar rintihan kita, bisikan kita pada-Nya. Ujian demi Ujian terus diberikan sepanjang hayat kita untuk mengingatkan, mendidik dan menghapus dosa agar kembalinya kita nanti adalah dalam redha-Nya. 

Oleh itu janganlah keluh kesah bila merasakan tidak pernah mengecapi kebahagiaan. Usahlah menuntut kepada-Nya balasan kebahagiaan duniawi dan ukhrawi atas amalan yang kita rasa telah sempurna dilaksanakan.  Usahlah merasa puas hati kerana merasakan telah banyak amalan dan kebaikan yang dilakukan kerana sesungguhnya kudrat beramal itu sendiri adalah kasih-sayang-Nya kepada kita. 

Kerana segala-galanya adalah ujian untuk menguji tautan hati kita kepada-Nya. Subhanallah....


Namun memang mudah untuk kembali kepada-Nya apabila ditimpakan ujian penderitaan.  Yang paling sukar adalah untuk sedar bahawa nikmat kesenangan dan kebahagiaan itu juga adalah Ujian dari-Nya.  Inilah yang kerapkali menyebabkan diri tersungkur.  Lupa segala kebaikan dan keburukan itu adalah dengan izin-Nya.  Mudah untuk diperkatakan namun begitu sukar untuk mengamalkannya.

Mampukah kita sekuat Berlian? Mampukah menahan ujian demi ujian, tekanan demi tekanan selagi hayat masih dipinjamkan? Keluar sahaja keluhan dari mulut akan jadilah kita umpama arang, dimanakah berakhirnya arang? Mengurus diri sendiri sahaja sudah tidak ada daya upaya, apatah lagi untuk menghadapi ujian berpanjangan? Betapa banyaknya pelita demi pelita yang mengeluarkan cahaya namun sedarlah cahaya itu hanyalah satu.  Adakah kita punya pilihan lain selain berserah pada-Nya? dan terserah pada-Nya...
Berdoalah. Mintalah pada-Nya.  Just go with it...
والله أعلمُ بالـصـواب

لا حول ولاقوة إلا بالله

"Tunjukkilah kami jalan yang lurus"
[ Al-Fatihah : 6 ]

------------------
Peringatan buat diri ini yang sering lupa.
Nikon D90 with Tamron SP90mm
Location : Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia

Saturday, October 13, 2012

Sweet Surrender



you said you love Me
then why bother if all people despise you...
you said you follow Me
then why you choose others in good times
only return to Me in bad times...
you said you wanted My blessings
but your action said otherwise.

sweet surrender
is letting go of everything, asking for nothing
but only Him.

I want to go home
Home is where Love is...


Pulse Infrared Modified Camera
Nikon D80 with Nikkor 18-105mm
Location : Brunei Darussalam

Friday, September 28, 2012

I am Nuts

“There's a very fine line between a groove and a rut; a fine line between eccentrics 
and people who are just plain nuts.”


 "Space is big. You just won't believe how vastly, hugely, mind-bogglingly big it is. I mean, you may think it's a long way down the road to the drug store, but that's just peanuts to space."


  
"Don't sell your soul to buy peanuts for the monkeys. "

“Warning: the Internet may contain traces of nuts”


Nikon D90 with Tamron SP90mm
Location : Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia

Super Condensed Jellies


"An invisible wall of super condensed jelly would make a great shield to stop bullets and sarcasm.?”


I remember my mum used to make this dried candy jelly everytime during Aidilfitri celebration when I was still a little kids.  It is made of sweet jelly which was hardened and dried under the sun until the skin dried and quite flaky.  Its crispy to the bite but soft inside.  A very simple and nice candy....

Nikon D90 with Tamron 90mm
Location : Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia

Father and Son

"Any man can be a father. It takes someone special to be a dad. "

"By the time a man realizes that maybe his father was right, he usually has a son who thinks he's wrong."
"My mother protected me from the world and my father threatened me with it."


Rayyan - Baby of Waniey
Nikon D90 with Nikkor 55-200mm
Location : Penampang, Sabah, Malaysia

Thursday, September 27, 2012

Everything Upside Down


Rumah terbalik pertama di Malaysia dan ke-5 di dunia dibina di Kampung Bantayan, Telibong iaitu kira-kira 40km dari Kota Kinabalu. Dibina dengan tujuan menyampaikan mesej alam sekitar.....kata pemiliknya..:)

Rumah yang berkeluasan 140 kaki persegi itu dilengkapi dengan kemudahan lengkap termasuk ruang tamu, bilik mandi, ruang makan dan juga dapur yang mempunyai ciri-ciri tradisional Sabah. Kereta yang terbalik juga dapat dilihat di dalam garaj bersebelahan rumah ini.

Bagi yang belum pernah melihat Rumah Terbalik ini, anda amatlah dialu-alukan (macam iklan pula ni...). Namun bagi yang sudah pernah bertamu ke dalam Rumah terbalik ini...komen saya...Kamu bayar saya free untuk masuk ke dalam pun saya tidak mahu lagi..hehehehe....

Apapun antara semua yang terbalik saya agak tertarik dengan kedudukan tuala mandi yang kelihatan seperti dilemparkan di tepi katil. Terperinci dan telah difikir dengan baik oleh "tukang umbannya"
:)

Apa kata kita betulkan penglihatan kita? Kita perbaiki apa yang terbalik? Kita terbalikkan benda yang sudah terbalik..... Nah, ini dia, Rumah Terbalik Tamparuli sudah tidak terbalik lagi.... :)



Nikon D80 with Nikkor 18-105mm
Location : Tamparuli, Sabah, Malaysia

 Gambar asal Rumah Terbalik Tamparuli
Samsung Galaxy S

Untuk yang berminat, proses pembinaan rumah ini boleh dilayari di
http://www.enciknakal.com/2012/03/rumah-terbalik-di-sabah-menjadi-tarikan-pelancong.html

.

Taubat Sekeping Kain Putih

When a father gives to his son, both laugh; when a son gives to his father, both cry....


Anak-anak itu ibarat kain putih. Ibubapa lah yang bertanggungjawab mencorakkannya. Sebelum mencorakkan kain putih pastikan corak yang digunakan bersih dari sebarang warna tidak dikehendaki.....

Kem Hostel Islamic Teen (HIT) selama 3 hari di SMK Datuk Peter Mojuntin. Pada majlis penutupan ini, pelajar ini berlari mendapatkan bapanya, mencium tangan, memeluk, memohon ampun dengan airmata deras membasahi wajah, tangisan yang tidak dapat disembunyikan. Saya tidak dapat menahan sebak melihat tindakan pelajar ini yang kemudiannya mencium kaki ibunya, bersungguh-sungguh memohon kemaafan.

Allahuakbar....semoga kem benar-benar memberi kesan yang mendalam dan berpanjangan pada anak ini. Semoga petunjuk dan hidayah Allah sentiasa bersama mereka yang mahu membuka mata hati...


Nikon D90 with Nikkor 55-200mm
Location : Penampang, Sabah, Malaysia






Mardhatillah


Engkau bukan darah dagingnya
Engkau bukan saudaranya
Tapi engkau hanyalah anak didiknya
Namun kasihnya tiada tandingan
Mendidik seikhlasnya tanpa mengidam ganjaran
Tangisanmu meruntun kalbunya
Kejayaanmu senyumannya
Terbentuknya akhlakmu kepuasan jiwanya
Ketakwaanmu syukurnya

Hanya Redha Ilahi matlamatnya...


 Nikon D90 with Nikkor 55-200mm
Location : Penampang, Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia

Wednesday, September 26, 2012

Sugarly Coated

“Neither sugar nor salt tastes particularly good by itself. 
Each is at its best when used to season other things.
Love is the same way.  Use it to "season" people.”
[ Vera Nazarian ]

 

“You can't expect both ends of a sugar cane are as sweet”

Pattern in Food Quotes
Nikon D90 with Tamron 90mm
Location : Kota Kinabalu, Sabah, Malaysa

Tuesday, September 18, 2012

Comel Bro



The content below contains cutest language. Rated 18SGX. Read at your own risk..!

Iyala bha..dia laini, my comelest bro, yang paling kicik, yang paling cumil kunun, yang paling iksin dia juga, apalagi mimang tambirang laa gia...kalau manja sama mama bapa bha dia la juga bha, malas sia, semua yang dimaunya dapat saja, kuat makan, kuat pakai duit, kuat mengutuk, kuat main game, kuat mengomplen, kuat merajuk, bikin gerigitan, badukang butul.......#$#$%@#$%^%#$@$...hahahhaa!!

Tapi di sebalik kebida'annya aiiinaaaa pemalu bha ini rayang.....anduuuuuu...sudahlah manis, pemalu, pandai jaga budak, suka manulung urang, tapi talampau lembut ati sama urang tua, cuba suruh tu urang tua bungkuk anam minta dia punya karita, dikasinya terus tu tau kecuali ampat tayarnya...ngeh3....Naaaa dia jugalah yang paling selalu telepon beliau, sia pun surrender ooohh...andang-andang gud boy gia..
Butul-butul manang numbul mama si asyraf dapat dia ni.......

Tapi satu pukuk mimang inda laaa kemana jua kan. Yang sama dengan kakaknya paling first kan ialah ke-ensemannya macam kakaknya yang cumil tuu, kalau bab driving laju...fuhhh menangis si Maikal Shumeker membubut siurang...(tapi bapa durang lagi hebat driving 120km/dua jam buli2 tertidur pigi tanga jalan..heeeeeeheeheheee....). Katurunan mau capat saja...semua mau lajuuuu...kamurang pernah dangar ka itu pilosopi - "Dari kanaikan sampai katurunan indada kadudukan".....

Tapi kan yang paling bestkan....Kodok bha....Geng Kodok.....nah bukan siapa2 yang bilang. Beliau juga bha....Muka Kodok dibilang...aiiyooooo....Kodok pun Kodoklah.... yang penting hati bahagia kannnnnnn...........

Bha jaga kamurang. Jan kamu kasitau sia mengutuk dia ni. Siap kamu kana edit gambar jadi muka kodok....:D


Nikon D90 with Tamron 90mm
Location : Taman Tinosan, Sandakan, Sabah, Malaysia

Monday, September 17, 2012

Stop...

Slow down and enjoy life...
it's not only the scenery you miss by going too fast
you also miss the sense of where you are going and why....

So stop for a while and really take a look....

Look behind - how long the journey left behind...
Look around - do you notice who are the people next to you....
Look at yourself - why should you worried what happens next...
when you cannnot even hold tight today and yesterday..

Just for a second take a look, a really, really look...
let go of everything - emotion, passion, anxiety and desire...
you will see the key to every turn and twist..
Do you believe in God?

Then why worry too much....Just Let Go.....



Nikon D90 with Tamron 90mm
Location : Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia

Friday, September 14, 2012

1Malaysia Merdeka Celebration

Students of Rekacipta subject from 5A Class

A 1Malaysia Merdeka Celebration at SMK Datuk Peter Mojuntin, Penampang, Sabah where teachers and students wear traditional costumes that shows the multiracial, multiethnic culture in Sabah and in Malaysia.


[ "Inilah satu-satunya bah...one of the kind...the only one you can find....bah sia la itu.. mana kau mau cari oooohh...." ]

Local Sabah traditional costume always been a favourite costume in 1Malaysia concept. Nurlia in a fresh new look....pheeewittttt....:)))

Aisah or should I say 'Aishwarya Rai' in striking yellow colors of saree with Rathai, a Penampang Sumandak in a traditional Kadazan costume.


Our handsome Jeson with malay costume
[ pah...mana songkok ku pah....butang baju udah ada nie... ]

Another local ethnic costume. I like her costume..

[ alaaaa...lupa pula suku kadazan tamparuli ka tuaran...tulung dulu siapa tau...nanti mau di check balik.... ]

Left : The glamorous Ganesh in georgeous 'Sigah' - a distinctive head wear for Kadazan ethnic. A huge Sigah monumen was constructed at Donggongon roundabout which facing the sun rises as a symbol of prosperous life.

Right : Su in Malay Kebaya costume which is very synonym with her, a Baba and Nyonya looks. Ng caught my attention right when I saw him in this awesome Malay costume. He looks like having a solemnation (nikah) event.

[ bah si Ng bilang memang baju nikah kawan dia nie...hahahhaa ]

Sumandak-sumandak dan mama-mama....all more than happy posing for the day...
There you go teachers of DPM.... :)



Nikon D90 with Nikkor 18-105mm
Location : Penampang, Sabah, Malaysia

Blog Archive

Followers

the more powerful the photo, the less it makes viewers think about photographic technique, and the more viewers tend to think of the subject matter, with technique forgotten.

Harold Davis (Photo.Net)

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP